به گزارش راهبرد معاصر؛ غلامرضا بروجی معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی به انعطاف این سازمان در فرایند آموزش به لحاظ زمانی و مکانی اشاره و بیان کرد: «شرایط حاکم در بحث آموزش سواد بزرگسالان متفاوت با آموزش رسمی و دارای انعطاف است و مانند آموزشهای رسمی کشور همچون ابتدایی و متوسطه آغاز و پایان مشخصی ندارد. روند کار ما به این صورت است که هرکسی که برای سوادآموزی تقاضا کند ما مکلف هستیم آنها را جذب و کلاس تشکیل دهیم که ممکن است گاهی اوقات این کلاسها در تیرماه هم تشکیل شود و متناسب با محتوای آموزشی آنها نیز ادامهدار خواهد بود. ضمن اینکه شرایط استانی متناسب با زیستبوم آنها هم در روند کار مؤثر است؛ بهعنوان مثال خوزستان با توجه به شرایط گرمای شدیدی که دارد یا استانهایی که عشایر عزیز ما بیشتر تردد دارند شرایط متفاوتتری در بحث سوادآموزی و پروژه مهر دارند.»
وی افزود: «ما در آینده قصد داریم که بسته تحولی آموزشی را که آماده کردهایم با امضای مقام عالی آموزش و پرورش به استانها ابلاغ کنیم که شامل رویکرد مدرسهمحوری است. یعنی قصد داریم در سال ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ محوریت کار آموزش را با مدیریت صفر تا صدی در اختیار مدیر مدرسه قرار دهیم؛ مدیر مدرسه با دسترسی که به سامانه سوادآموزی ما پیدا میکند، کمسوادان و بیسوادان پیرامون خود را شناسایی میکند، به جذب این افراد و تشکیل کلاس سوادآموزی اقدام میکند. مدیر مدرسه میتواند برای بحث آموزش از کادر مدرسه، ظرفیت دانشآموزان، انجمن اولیا و مربیان، معلمان شاغل و بازنشسته، کارکنان دولت و بازنشستگان و ... استفاده کند.»
بروجی اظهار کرد: «در کنار رویکرد مدرسهمحوری، طرحهای دیگری نیز مثل روستای باسواد، نهضت دانشآموزی، طرح سواد قرآن پایه و سواد آسان طراحی شده که همه دستورالعملهای آن بهصورت جداگانه به استانها ابلاغ خواهد شد تا یکی پس از دیگری به اجرا درآید؛ کاری دیگری که انجام دادیم این است که دست استانها را در جهت ابتکارات و خلاقیتهایی که متناسب با زیستبوم و شرایطی که هر استانی دارد باز گذاشتهایم که برنامهریزیهای لازم را در جهت به اجرا درآوردن این طرح پس از هماهنگی با سازمان نهضت سوادآموزی انجام دهد که در نهایت آمار بیسوادی در آن استان به صفر نزدیک شود.»
معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به مأموریت مهم آموزش و پرورش عنوان کرد: «اولین و مهمترین مأموریت آموزش و پرورش هرچه باشکوه برگزار کردن آغاز سال تحصیلی است که شامل ثبتنام دانشآموزان، کلاسبندی آنها، ساماندهی نیروی انسانی بهطوری که هیچ کلاسی بدون معلم نماند و یک فضای آرام در فضای آموزشی کشور حاکم شود تا خانوادهها هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند؛ مهمترین معیار سنجش آموزشی ما برگزار کردن هرچه باشکوهتر پروژه مهر است. همه مدیران اعم از مدیران مدارس در تمام نقاط کشور تا مدیران مناطق و استانها همه در بحث برنامهریزی و آموزش باید دست به دست هم بدهند تا یک برنامه منسجم در کشور رقم بخورد که از اول مهرماه آغاز سال تحصیلی است خودش را نشان دهد، به جهت اینکه آحاد مردم درگیر آموزش و پرورش هستند پروژه مهر را محسوس و مشهود ببینند و لمس کنند.»
وی گفت: «کوچکترین ناهماهنگی سبب اختلال در روند کار میشود؛ وزیر آموزش و پرورش و تیم قدرتمندی که کنارشان هستند و با بهرهگیری از ظرفیت عظیمی که در کشور هست امیدوارم شاهد برگزاری هرچه با شکوهتر پروژه مهر باشیم.»
معاون سازمان نهضت سوادآموزی افزود: «در سال گذشته ۳۵۰ هزار نفر حجم متناسب با شرایط هر استان به آنها ابلاغ کردیم که تحت پوشش و آموزش قرار گرفتند و فرایند آموزش برای آنها اتفاق افتاد و تحت آموزش قرار گرفتند، برای سال جدید ۳۷۵ هزار نفر پیشبینی کردهایم. همزمان با پروژه مهر بحث سوادآموزی نیز پس از تأیید وزیر آموزش و پرورش در کشور ابلاغ خواهد شد. متناسب با حجمی که به استانها ابلاغ میشود همزمان توزیع کتابهای آموزشی ما در استانها صورت میگیرد که پس از ثبتنام بهصورت رایگان به دست سوادآموزان میرسد.» / پانا